Hoppa till innehåll

Rapportering av pension vid föräldraledighet och vab

Pension och försäkring

07 februari 2025

Vi berättar mer om hur du ska göra vid inrapportering av dina anställdas pensionsmedförande lön vid föräldraledighet och vab.

Så här gör du rätt med dina anställda tjänstemän

Vad du ska göra beror på vilken ITP-plan du tillämpar, Du gör olika med tjänstemannen som omfattas av ITP plan 1 jämfört med den som omfattas av ITP plan 2. Läs mer om hur du gör hos Collectum

Så här gör du och din anställde arbetare rätt!

För dina anställda arbetare rapporterar du varje månad in kontant utbetald lön till Fora. Om en anställd inte har fått någon lön utbetald en månad (till exempel på grund av föräldraledighet, tjänstledighet eller sjukskrivning) kan du antingen rapportera in noll kronor, eller inte ta med individen alls i lönerapporteringen för den månaden.

Läs mer här: Rapportering vid olika situationer (fora.se)

Din anställde som är föräldraledig och får föräldrapenning bör ansöka om den kompletterande ersättningen till föräldrapenningen som heter Föräldrapenningtillägg – FPT.

Ansökan görs hos AFA Försäkring, och din anställde ansöker då också automatiskt om premiebefrielse­försäkring som tar över betalningen av pensionspremier under ledigheten.

Läs mer här: Ansök om föräldrapenningtillägg (FPT) (afaforsakring.se)