Hoppa till innehåll
Rensa söktext och filter

Observera att du behöver logga in som medlem för att kunna ta del av allt innehåll.

Ämnen
Innehållstyper
Årtal

68 träffar

  1. Är vi bundna av vårt anbud?

    Fråga Fråga: Vi har nyligen skickat ett anbud för en entreprenad till en beställare och vet ännu inte om vi kommer att få jobbet. Nu har vi dock fått ett erbjudande från en annan beställare om ett jobb som vi skulle vilja ta. Kan vi göra det och vad gäller i så fall rent juridiskt om den första beställaren tackar ja till vårt anbud? Vi har förmodligen inte möjlighet att utföra båda entreprenaderna.
  2. Vad gäller vid ungefärlig prisuppgift?

    Fråga Fråga: Vi har gjort ett jobb hos en privatkund som vi fakturerat 150 000 kr för. När jag var hemma hos kunden och tittade på jobbet sa jag att priset skulle landa på ungefär 120 000 kr och nu hävdar kunden att han inte vill betala mer än det, men det var ju inget fast pris som avsågs? Jag skrev aldrig någon offert sen och vi sa att vi skulle göra jobbet på löpande räkning. Har vi rätt till betalning för hela fakturan?
  3. Vad har jag för ansvar för fel efter avslutad entreprenad?

    Fråga Fråga: Vad har jag för ansvar för fel efter avslutad entreprenad? Är det skillnad mellan garantitid och ansvarstid?
  4. Vägen till bättre ramavtalsupphandlingar

    Nyhet

    En förutsättning för att en entreprenör ska kunna göra bra affärer är att upphandlingar genomförs på bästa möjliga sätt. Avtalsvillkoren ska vara skäliga och balanserade, samtidigt som de reglerar de frågor som är viktigast för respektive part.

  5. Gäller avsteget från AB 04?

    Fråga Fråga: Vi har en pågående entreprenad åt en byggare. I de administrativa föreskrifterna fanns ett avsteg från en fast bestämmelse i AB 04, men avsteget stod inte med under kod AFC.111. Vi har hört att det måste finnas en hänvisning till avsteget under den koden för att det ska gälla och därför räknade vi inte med det i anbudet. Byggaren menar nu att avsteget visst gäller, eftersom de även har skrivit in det i kontraktet.
  6. Kan jag få ersättning för avbeställningen?

    Fråga Fråga: Vi är under pågående entreprenad. Vår beställare har nu plötsligt avbeställt de blandare som ingick. När avbeställningen gjordes hade jag redan köpt in och hunnit få blandarna levererade. Det här innebär förstås extra kostnader för mig. Beställaren vill inte betala nånting alls för de blandare jag redan köpt in. Har jag rätt till någon ersättning? AB 04 gäller.
  7. ABM 07 sv byggind. pdf

  8. ALEM 09 reklamationsblankett docm Medlem

    , Utgåva: 3 , Artikelnr: 051203
    Dokument

    Mall för att reklamera materiel och varor köpta på ALEM 09.

Föregående sida Du är på sidan 7 av 7