Hoppa till innehåll
Rensa söktext och filter

Observera att du behöver logga in som medlem för att kunna ta del av allt innehåll.

Ämnen
Innehållstyper
Årtal

66 träffar

  1. Vad har jag för ansvar för fel efter avslutad entreprenad?

    Fråga Fråga: Vad har jag för ansvar för fel efter avslutad entreprenad? Är det skillnad mellan garantitid och ansvarstid?
  2. Vägen till bättre ramavtalsupphandlingar

    Nyhet

    En förutsättning för att en entreprenör ska kunna göra bra affärer är att upphandlingar genomförs på bästa möjliga sätt. Avtalsvillkoren ska vara skäliga och balanserade, samtidigt som de reglerar de frågor som är viktigast för respektive part.

  3. Gäller avsteget från AB 04?

    Fråga Fråga: Vi har en pågående entreprenad åt en byggare. I de administrativa föreskrifterna fanns ett avsteg från en fast bestämmelse i AB 04, men avsteget stod inte med under kod AFC.111. Vi har hört att det måste finnas en hänvisning till avsteget under den koden för att det ska gälla och därför räknade vi inte med det i anbudet. Byggaren menar nu att avsteget visst gäller, eftersom de även har skrivit in det i kontraktet.
  4. Kan jag få ersättning för avbeställningen?

    Fråga Fråga: Vi är under pågående entreprenad. Vår beställare har nu plötsligt avbeställt de blandare som ingick. När avbeställningen gjordes hade jag redan köpt in och hunnit få blandarna levererade. Det här innebär förstås extra kostnader för mig. Beställaren vill inte betala nånting alls för de blandare jag redan köpt in. Har jag rätt till någon ersättning? AB 04 gäller.
  5. ABM 07 sv byggind. pdf

  6. ALEM 09 reklamationsblankett docm Medlem

    , Utgåva: 3 , Artikelnr: 051203
    Dokument

    Mall för att reklamera materiel och varor köpta på ALEM 09.

Föregående sida Du är på sidan 7 av 7