Hoppa till innehåll

Möt kundbehovet med klimatsmarta lösningar

Lönsamhet & företagande

25 mars 2019

Steg 1-3. Energimyndigheten och EEF har frågat ett flertal kunder vad de vill ha av sin installatör. Svaret blev kostnadseffektiva och klimatsmarta energilösningar. Därför har de tagit fram en energitjänsteguide som består av tio korta avsnitt.

Energimyndigheten och Energieffektiviseringsföretagen (EEF) har tagit fram guniden för att du ska få konkreta tips och råd på hur du kan hjälpa dina kunder att använda energi mer effektivt.

Steg-för-steg-guiden omfattar hur du som leverantör kan möta kundbehovet. Här presenterar vi de tre första stegen som beskriver varför du bör arbeta med energitjänster, hur du kan bidra till effektivare energianvändning och hur du får kunden att räkna hem affären.

Del 1/10: Varför energitjänster?thb2018.gif

Energitjänster är samlingsnamnet för alla saker som kan göras för att få kunden att använda energi mer effektivt och därmed minska klimatpåverkan. Genom att alltid erbjuda en bättre och mer långsiktig lösning, vara lyhörd för kundens behov, ge smarta råd och proffsig installation kan både omsättningen öka och kunderna bli nöjdare.

Del 2/10: Hur kan du bidra till effektivare energianvändning och bättre miljö?

Du har stora möjligheter att göra verkliga insatser både för miljön och för dina kunder. Dina råd och rekommendationer väger tungt för kunden. Genom att upplysa om de energisnåla produkter och metoder som finns tillgängliga i dag skapas långsiktiga kundrelationer som bidrar till en hållbar
framtid.

Del 3/10: Få kunden att räkna hem affären

För dig är det kanske enkelt att se kopplingen mellan effektiv energianvändning och sänkta kostnader. Men för många kunder är sambandet inte lika tydligt. Genom konkreta räkneexempel kan du visa kunden att ett lite dyrare, energismartare alternativ i många fall faktiskt betalar sig i längden. Kan du dessutom erbjuda bra finansieringslösningar blir det ännu enklare för kunden att säga ja.

Tycker du att detta låter detta intressant?
Gå in och läs mer på eef.se/affarsutveckling

I kommande delar presenteras bland annat hur du får kunden att räkna hem affären, hur kundreferenser kan vara avgörande och hur du gör för att ha kunden i fokus hela vägen.

________

Del 1 till 3 av 10 i en serie om hur ni kan utveckla tjänster som leder till effektivare energianvändning, framtagen av Energieffektiviseringsföretagen (EEF) i samarbete med Energimyndigheten.