Hoppa till innehåll

Vi möter unga på YouTube

Om Installatörsföretagen, Visa alla

19 december 2019

Generation Z. Det är generationen som har vuxit upp med smartphones och är indoktrinerade i den digitala världen redan från födseln. Det här är nästa genenerations medarbetare som vi ska locka till installationsbranschen. Därför lanserar vi en ny kanal på YouTube. Välkommen till Inkopplat!

Se avsnitten längre ner på sidan.

Inkopplat är vår ungdomssatsning. Vi skapar en hubb eller ett ungdomsnav dit unga personer ska ta sig till för att inspireras, influeras och lockas in i våra branscher.

Varför Inkopplat?

Ungdomskommunikation är högt prioriterat av Installatörsföretagen för att locka morgondagens medarbetare till installationsbranschen. Våra företag skriker efter arbetskraft – rätt arbetskraft. För att locka den unga målgruppen 13-16 år och få fler av dem att få upp ögonen för branschen måste vi möta ungdomar där de befinner sig.

Om kanalen

Kanalen heter Inkopplat och lanseras idag, den 18 december. Vi har tre frontpersoner som tillsammans utför en massa skoj som tilltalar målgruppen där komikern Hampus Hedström är programledare under de sex första avsnitten. Han är 23 år och uppvuxen i Sunne, Värmland. Han är en erfaren YouTuber som mest har gjort sig känd för sin humor.

I teamet ingår även två installatörer. Serviceelektrikern Sanna som kommer från Göteborg och VVS-montören Martin från Stockholm.

> Klicka här för att komma till vår YouTube-kanal

Avsnitten

Under dessa första avsnitt befinner vi oss på Tekniska museets robot- och spelutställningar, bakom kulisserna på Oscarsteatern och vid skidanläggningen Hammarbybacken. Fokus ligger hela tiden på att synliggöra installationsyrken för den yngre målgruppen.

Inkopplat
  • Inkopplat #1 - “Skapar du ren kyla?”

  • Inkopplat #2 - “Nu kliar det i fingrarna!”

  • Inkopplat #3: - “Kan vi åka skidor nu?”

  • Inkopplat #4 - “Det känns som att vi flyger iväg.”

.

Fakta: Generation Z

I generation Z ingår de personer som är födda efter millennials. Man brukar säga att de är födda från sent 90-tal och framåt.

Det som kännetecknar den här generationen är att de har vuxit upp med en smartphone som en naturlig del av livet. Unga som är mellan 13-24 år fullkomligt andas sociala medier, där YouTube är den naturliga platsen att finna kunskap.

Sol 23