Rapporten Dubbelt upp ger en analys av de framtida marknadsmöjligheterna för teleinstallationsföretagen. Den pekar på förändrade kundkrav och behov av nya erbjudanden.
För att kunna möta de förändrade kundkraven och samtidigt kunna ta fram attraktiva kunderbjudanden, som säkerställer att installatörsföretaget är konkurrenskraftigt över tid, kommer det krävas nya och utvecklade kompetenser i företagen. Dessa är beroende av vilken inriktning man har tänkt sig för företaget och vilka erbjudanden man kommer att rikta till sina kunder.
Se bild nedan för olika positioner för företaget.
Klicka på bilden för att förstora den.
Exempel på dessa kan vara projektering, försäljning, IT- säkerhet, systemintegration i form av kundanpassning och konfiguration samt service och underhåll. Samtidigt måste gamla roller utvecklas för att hantera ny teknik. För detta krävs både utbildning av befintlig samt rekrytering av ny kompetens som normalt kanske inte söker sig till elteknikbranschen. Här kommer profileringen av företaget och branschen in, för att vara en attraktiv arbetsgivare för dessa målgrupper.
En ny yngre generation som är vana vid digitala lösningar och har en annan förväntan på arbetslivet kommer också att ställa nya krav så väl på beställare som på medarbetare. Den yngre generationen är ”digital natives”, det vill säga en generation uppvuxna med digitala lösningar, smarta telefoner och sociala nätverk. De förutsätter digitala lösningar och funktionalitet. Förståelsen för detta är en grundbult både för att förstå kunder, anställda och marknadsutveckling på lång sikt. Detta gör att företagen i branschen måste anpassa såväl sin organisation som kunderbjudanden och profilering. Vissa kompetenser kan komma att köpas in på projektbasis eller som konsulthjälp medan andra blir knutna till företaget genom kluster av fåmansföretag som är specialister på vissa tekniker/metoder.
Alla företag i branschen kommer behöva vidareutveckla den interna kompetensen. Alla roller behöver utvecklas för att hänga med i det framväxande affärslandskapet. För en duktig montör räcker det inte med att effektivt ”dra kabel”, hen behöver förstå den utrustning som ska installeras och framför allt konfigurera den och få den att fungera i det sammanhang som den ska verka i. På samma sätt ökar kraven på den som arbetar med projektering, rådgivning och driftsättning. Där är det ännu tydligare att det inte kommer att räcka med att vara duktig på att projektera och driftsätta standardiserade system, utan att det i allt högre grad kommer att handla om att integrera fastighetens olika tekniska system med varandra och med olika molntjänster och andra system externa via tydliga API:er.
IT-kunskaperna och förmågan att ge kunderna fungerande lösningar kommer att bli en grundläggande hygienfaktor för företag som vill vara framgångsrika på morgondagens installationsmarknad. Dessa nya tjänster kan vara lockande för många ungdomar, men rekryteringen måste ske på andra arenor än idag. Här kommer yrkesväxling, högskolor och yrkeshögskolor in.
Klicka på bilden för att förstora den.
Bilderna är tagna ur rapporten ”Dubbelt upp”.
Hela rapporten finns här: Framtidens marknad för teleinstallationsföretag
Välkommen att logga in för att ta del av innehåll som antingen ingår i ditt medlemskap eller som användare av våra tjänster.
Logga inDu som är medlem, kund eller vill bli kund hos Installatörsföretagen skapar enkelt din egen inloggning.
Skapa användarkonto