09 december 2021
De senaste två åren har förändrade arbetssätt drivit på den digitala utvecklingen. I det senaste webbinariet blickade Nordic ConTech tillbaka på höjdpunkter från tidigare avsnitt och spanade framåt på de förändringar branschen tar med sig in i framtiden.
– Vi har haft möten under pandemin som vi aldrig hade kunnat ha innan pandemin. I början hade man svårt för att koppla upp sig men i slutet av pandemin är det en självklarhet för samtliga företag. Det ger oss möjlighet att minska kostnaderna, vi slipper resa och spar enormt med tid. Jag tror även att digitaliseringen lockar fler ungdomar till vår bransch, säger Ola Månsson, vd Installatörsföretagen.
– I början av pandemin löd uttrycket ”vi ställer inte in utan vi ställer om”, vilket vi verkligen har gjort. I dag är det självklart att allt är digitalt och samtliga företag jobbar med digitala hjälpmedel, säger Kristina Gabrielli, programchef Smart Built Environment.
Byggbranschen står för en femtedel av Sveriges klimatpåverkan och då ingår inte ens transport. Branschens egen hållbarhetsprofil Amanda Borneke var på plats och bjöd på en trendspaning inom cirkulär ekonomi, digitalisering och hållbar samhällsbyggnad. En trendspaning är innovationen Traschpresso, en maskin som pressar avfall till nytt byggmaterial. Amanda belyste även digitalisering i samband med avfall.
– Avfallsprocessen är en relativt analog process som är svår att spåra, vilket gör det enkelt för aktörer att göra vad de vill med det. Handlar vi inte med människor så handlar vi med avfall. Men genom digitala avfallskvitton minskar man bland annat korruption eftersom det blir lättare att spåra och få reda på vart avfallet hamnar, tillägger Amanda.
Webbinariet avslutades med ett framtidsinriktat samtal tillsammans med Nordic ConTech Talks samtliga arrangörer. Hur har digitaliseringen förändrat branschen och hur har konkreta exempel, lärdomar från testprojekt och nya arbetssätt format morgondagens byggarbetsplats?
– Vi måste utbilda beställarsidan men även hitta eldsjälarna som hoppar på tåget samt kommunicera ut vilka resultat vi ser. Vi kommer behöva hålla på med det länge så det gäller att vara envetna, säger Kajsa Hessel, vd på Svensk Byggtjänst.
Välkommen att logga in för att ta del av innehåll som antingen ingår i ditt medlemskap eller som användare av våra tjänster.
Logga inDu som är medlem, kund eller vill bli kund hos Installatörsföretagen skapar enkelt din egen inloggning.
Skapa användarkonto