Från och med den 1 februari 2022 förenklas upphandlingsreglerna. Då ersätter två nya kapitel de regler som tidigare gällde för upphandlingar under tröskelvärdena: ett för annonspliktiga upphandlingar och ett för direktupphandlingar. Här är några viktiga förändringar för dig att hålla koll på!
Regelverket för upphandlingar under tröskelvärdet är nu alltså enklare, För byggbranschens del uppgår det till 55 991 099 kronor. Syftet med förenklingarna är att regelverket bara ska innehålla de bestämmelser som är nödvändiga för att sätta ramarna för den som upphandlar och för att skydda leverantörerna. Därför har vissa bestämmelser tagits bort, till exempel om förbud mot uteslutning på grund av företagsform samt om anbudssökande och anbudsgivare som har deltagit i förberedelserna av en upphandling.
Samtidigt har det införts nya bestämmelser, till exempel en möjlighet att föra en dialog mellan en upphandlare och en anbudsgivare i en pågående upphandling. En sådan dialog får till exempel omfatta rättelser av fel, förtydliganden och kompletteringar av anbudet.
Sammantaget innebär ändringarna att det finns ett större utrymme för de upphandlande organisationerna att själva utforma varje upphandling.
Direktupphandling innebär att upphandling får ske utan att den upphandlande myndigheten först sätter in en annons. Gränsen för när direktupphandling av byggentreprenader alltid får ske enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) höjs till 700 000 kronor. För Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) och Lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS) är gränsen 1,2 miljoner kronor.
Sedan tidigare har det i vissa särskilda fall varit möjligt att direktupphandla även när denna gräns överskrids, till exempel när det är synnerlig brådska. Det införs nu också en möjlighet att direktupphandla i de fall då en annonserad upphandling ligger i domstol för att den överprövats, om det är nödvändigt för att tillgodose ett angeläget behov. Direktupphandling kommer dessutom att kunna användas om det inte har kommit in några lämpliga anbud vid annonserad upphandling. Det gäller så länge som de villkor som har angetts i de ursprungliga upphandlingsdokumenten inte ändras väsentligt.
Om du har några frågor eller funderingar får du gärna kontakta vår entreprenadrättsliga rådgivning på telefonnummer 08-762 76 00 eller via e-post radgivning@in.se. Du kan också fördjupa dig på Upphandlingsmyndighetens webbplats: Nya upphandlingsregler 1 februari 2022, Upphandlingsmyndigheten
Välkommen att logga in för att ta del av innehåll som antingen ingår i ditt medlemskap eller som användare av våra tjänster.
Logga inDu som är medlem, kund eller vill bli kund hos Installatörsföretagen skapar enkelt din egen inloggning.
Skapa användarkonto