Du har väl inte missat att Installatörsföretagen kommer hålla en rad webbinarier inom entreprenadjuridik under våren? Webbinarierna är gratis för dig som medlem.
De kommande webbinarierna är gratis för dig som medlem och kommer hållas online via Teams på torsdagar, från klockan 08.00 - 09.00. Mer information och anmälningslänkar hittar du nedan:
23 mars kl. 08.00 - 09.00
Kommunikation är A och O för att undgå tvister med kunder, men visste du att det ställs krav på att kommunicera när du har privatperson som kund och att det annars kan ses som ett fel i din utförda tjänst enligt konsumenttjänstlagen? Vi går igenom dessa felansvarsregler och ger dig verktyg för att underlätta din vardag.
30 mars kl. 08.00 - 09.00
Branschen har under många år genomgått en högkonjunktur. Men nu finns tecken på att marknaden kan börja vika. Här ger vi råd kring vad som är viktigt att tänka på juridiskt beträffande dina kunder och uppdrag om marknaden går ner. Hur säkerställer du att du får betalt även om din beställare går i konkurs? Vad gäller om ditt projekt ställs in?
13 april kl. 08.00 - 09.00
Vi går igenom de viktigaste sakerna som du ska tänka på när du tittar igenom de administrativa föreskrifterna inför ett nytt projekt.
20 april kl. 08.00 - 09.00
Under webbinariet går vi igenom hur ett bra anbud bör utformas och diskuterar rubriker och texter som bör framgå av anbudet. Vi diskuterar också vad du bör tänka på om beställaren, efter att ditt anbud godtas, vill upprätta ett kontrakt. Vi tittar också närmare på Installatörsföretagens anbudsmall.
27 april kl. 08.00 - 09.00
Vad är egentligen de viktigaste skillnaderna mellan reglerna i en utförandeentreprenad (AB 04) och en totalentreprenad (ABT 06)?
Om du funderar på att åta dig arbeten på totalentreprenad är det viktigt att du har koll på de viktigaste skillnaderna gentemot AB 04 och förstår hur du förväntas tänka när du tar ett större ansvar för den slutliga funktionen. Här går vi igenom reglerna i standardavtalen och ger vissa exempel på hur skillnaderna kan se ut i praktiken.
4 maj kl. 08.00 - 09.00
Här tittar vi närmare på de regler som gäller mellan dig och säljaren vid köp av material enligt branschens standardavtal ALEM 09 och AA VVS 09. Har säljaren rätt att ändra ditt pris när som helst? Hur funkar det med säljarens garantiansvar?
11 maj kl. 08.00 - 09.00
Under webbinariet går vi igenom hur ett bra serviceavtal utformas så att du blir mer framgångsrik när du i framtiden skriver denna typ av avtal. Vi tittar på regleringar som är typiska för serviceavtalet. Vi tittar också på olika standardavtal som förekommer på marknaden, med särskilt fokus på Installatörsföretagens mallavtal.
Välkommen att logga in för att ta del av innehåll som antingen ingår i ditt medlemskap eller som användare av våra tjänster.
Logga inDu som är medlem, kund eller vill bli kund hos Installatörsföretagen skapar enkelt din egen inloggning.
Skapa användarkonto