16 september 2024
Med start 1 januari 2025 ställs krav på att det ska finnas minst en laddningspunkt för elfordon i vissa befintliga byggnader. Detta innebär många potentiella affärsmöjligheter runt om i Sverige.
Sedan 2021 har det funnits krav på laddinfrastruktur vid nybyggnation och ombyggnation. Det som är nytt från och med 1 januari 2025 är att det även kommer ställas krav på laddinfrastruktur retroaktivt för byggnader med fler än 20 parkeringsplatser. Parkeringsplatserna ska antingen inhysas i själva byggnaden eller i anslutning till byggnadens tomt.
- Det här är en affärsmöjlighet för branschen. I praktiken innebär kravet att uppvärmda byggnader som har fler än 20 parkeringsplatser måste ha minst en laddningspunkt som kan nyttjas av elfordon, säger Anders Gustin, chef Branschutveckling Installatörsföretagen.
Bostadshus, ouppvärmda byggnader och byggnader för totalförsvaret är dock undantagna kravet.
Regeln som nu ska införlivas har sin utgångspunkt i EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda. Direktivet är en del av den större planen för att minska utsläppen av växthusgaser inom EU. Boverket fick uppdraget att utreda hur EU-kraven på laddinfrastruktur ska införas i Sverige 2019. Sveriges riksdag och regering har sedan tagit beslut om hur kraven ska se ut i plan- och bygglagen (PBL) och plan- och byggförordningen (PBF).
Om du vill veta mer om reglerna och hur de ska tolkas samt användas ska du besöka Boverkets webbplats . Där hittar du bland annat föreskrifter med allmänna råd om vilken typ av ladduttag som behövs för att uppfylla kraven.
Välkommen att logga in för att ta del av innehåll som antingen ingår i ditt medlemskap eller som användare av våra tjänster.
Logga inDu som är medlem, kund eller vill bli kund hos Installatörsföretagen skapar enkelt din egen inloggning.
Skapa användarkonto