Hoppa till innehåll

Miljözon i Stockholm skjuts på framtiden

Opinion

09 december 2024

I maj i år röstade den rödgröna majoriteten i Stockholm stad igenom att införa en miljözon med ett förbud mot laddhybrid-, bensin- samt dieselbilar. Men nu stoppas införandet av miljözonen tillfälligt av Länsstyrelsen i Stockholm.

Beslutet i Stockholm stad skulle innebära att enbart elfordon, bränslecellsfordon och vissa gasfordon tillåts i en del av stadskärnan som inramas av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Installatörsföretagen har både haft möten med politiker och kommenterat beslutet i media.

- I grund och botten är vi positiva till förslag som skyndar på omställningen, men i det här fallet går det alldeles för snabbt och vi saknar en tillfredsställande laddinfrastruktur, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Installatörsföretagen.

– Vi kan ju inte ha en ordning där elektriker och vvs-montörer ska stå och vänta en timme på att ladda sin elbil mitt under brinnande arbetsdag. Tittar man på Oslo så finns det drygt 400 snabbladdare. I Stockholm stad så har vi drygt 130. Och det är klart att vi måste skala upp mängden snabbladdare för att få det här att fungera, sa Andreas Åström, tidigare till Dagens industri.

Installatörsföretagen menar även att miljözonen måste införas med mer framförhållning för att ge mindre företag en möjlighet att ställa om fordonsflottan. Länsstyrelsen i Stockholm ska nu pröva huruvida området räknas som särskilt miljökänsligt. Ett slutgiltigt avgörande kan komma i februari.