18 mars 2025
En ny affärsmodell har utvecklats för att göra införsäljning av energieffektiviserande åtgärder av småhus enklare och mer lönsamt. Både för småhusägare och för de installatörer som genomför åtgärderna.
Den nya modellen bygger på erfarenheter från tidigare satsningar inom energieffektivisering. Den skapar incitament för installatörer och entreprenörer att paketera och sälja tjänster på ett sätt som gör det enkelt för kunder att ta steget. Genom att erbjuda tydliga tjänstepaket med finansieringslösningar och långsiktig uppföljning kan företag inom installation och bygg dra nytta av en växande marknad där efterfrågan på energieffektiva lösningar för småhus fortsätter att öka.
- Det här arbetet tar avstamp i den stora energiomställning som nu pågår. Det finns lyckligtvis en jättestor energieffektiviseringspotential, som dessutom är lönsam. Den är stor inte minst i småhussektorn där vi har över 600 000 småhus som behöver energieffektiviseras, säger Agneta Persson, Technical Director på Anthesis som varit med och utvecklat modellen.
För installatörer och entreprenörer innebär detta en möjlighet att utöka sina erbjudanden, skapa nya samarbeten och leverera värdeskapande tjänster i en marknad som får allt större stöd från både politik och konsumenter.
Affärsmodellen består av åtta steg som förklaras både på ett övergripande plan (se illustration nedan) samt som ett detaljerat arbetsschema med tips och konkreta aktiviteter – från första kontakt till levererad tjänst och uppföljning.
Affärsmodellen är utvecklad i samarbete mellan Installatörsföretagen, Swedisol, Byggföretagen, Energieffektiviseringsföretagen, Svensk Ventilation, Svenska kyl- och värmepunpsföreningen och Anthesis. Med finansiering från SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond.
Välkommen att logga in för att ta del av innehåll som antingen ingår i ditt medlemskap eller som användare av våra tjänster.
Logga inDu som är medlem, kund eller vill bli kund hos Installatörsföretagen skapar enkelt din egen inloggning.
Skapa användarkonto