Konfliktersättning
Medlemsföretag som drabbas av strejk är under vissa förutsättningar berättigade till ersättning vid konflikt. En av förutsättningarna för att det företag som drabbas av konflikt ska ha rätt till konfliktersättning är att företaget har varit medlem i Svenskt Näringsliv i tre månader före stridsåtgärden. Vid lockout som godkänts av Svenskt Näringsliv ges sådan ersättning även om stridsåtgärden uppkommit före det att karenstiden om tre månader löpt ut.
Konfliktersättning utbetalas normalt efter det att eventuell konflikt är avslutad. Ersättningens storlek baseras på den ekonomiska skada som konflikten medför för företaget och beslutas av Svenskt Näringslivs styrelse. Vid en konflikt är det därför viktigt att vara noga med att löpande dokumentera de kostnader som konflikten medför, exempelvis förlorad produktionstid med mera. Notera att förluster som uppkommer före eller efter en konflikt inte kan ersättas genom konfliktersättning från Svenskt Näringsliv.
Läs mer om vad som gäller i Svenskt Näringslivs skrift "Hur beräknas ekonomisk skada vid konflikt?".
Om du som företag tror att du kommer att beröras av konflikten samt drabbas ekonomiskt av densamma, kontakta din lokala företagsrådgivare för mer information och rådgivning. Kontaktuppgifter hittar du här.