Hoppa till innehåll

Tjänstemän: vad gäller?

Tjänstemän, som denna gång inte berörs av konflikt, har samma skyldighet att utföra sitt vanliga arbete och att acceptera förflyttning som när konflikt inte föreligger.

Vid konflikt inom arbetarområdet är tjänstemännen skyldiga att på vanligt sätt utföra de uppgifter som är förenade med tjänsten. De är även skyldiga att utföra sådant arbete som i övrigt faller inom tjänstemännens arbetsområde vid företaget. Utöver ovanstående, är tjänstemän skyldiga att utföra arbete som möjliggör eller underlättar att driften återupptas vid konfliktens slut. Tjänstemännen är vidare skyldiga att vid behov delta i skyddsarbete.

Tjänstemän kan permitteras med lön. Tjänstemän som inte deltar i konflikt har rätt till lön och andra anställningsförmåner under konflikten oavsett om de kan utföra arbete eller inte. Arbetsgivaren kan normalt inte heller säga upp en tjänsteman på grund av konflikt. Om arbetsbrist uppstått på grund av en konflikt på arbetarområdet, kan tjänstemannen sägas upp endast om sannolika skäl talar för att ändrade förhållanden kommer att göra det omöjligt att sysselsätta tjänstemannen när konflikten upphört.

Om ni anser det nödvändigt att säga upp någon tjänsteman i samband med konflikt ska ni ta kontakt med Installatörsföretagen.

Om en tjänsteman som inte omfattas av en konflikt, på grund av konflikten försummar arbetstid, till exempel genom för sen ankomst, är denna inte berättigad till lön för motsvarande tid.