IN Garanti – för en tryggare installation
När en konsument anlitar ett av Installatörsföretagens medlemsföretag så gäller IN garanti på alla jobb som har påbörjats den 1 januari 2023 eller senare, under förutsättning att villkoren uppfylls.
Hur fungerar IN Garanti?
Om ett fel uppstår i en installation som ett av Installatörsföretagens medlemsföretag har utfört hos en konsument kan IN Garanti gälla. Vid en tvist kan konsumenten dra ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och om medlemsföretaget förlorar, men inte åtgärdar felet åt konsumenten har konsumenten rätt att ansöka om ersättning från IN Garanti.
För att medel ska beviljas ska ett annat av Installatörsföretagens medlemsföretag åtgärda felet och konsumenten kan då söka ersättning om maximalt ett prisbasbelopp.
Viktigt att känna till
- Medlemsföretag ska följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) beslut.
- Om det uppkommer en tvist angående fel i utfört arbete ska konsumenten först vända sig till ARN som prövar tvisten. Om ARN bifaller konsumentens anmälan och företaget därefter inte följer ARNs beslut har konsumenten rätt att ansöka om ersättning från IN Garanti.
- En medlem som inte följer ARNs beslut kan uteslutas ur Installatörsföretagen.
- Tidsbegränsning: Skyddet gäller om konsumenten gör anmälan till ARN inom 18 månader räknat från arbetets färdigställande.
IN Garanti omfattar
- Garantin omfattar ersättning upp till maximalt ett prisbasbelopp inklusive moms.
- Ett annat av Installatörsföretagens medlemsföretag ska åtgärda felet.
- Utbetalning sker mot uppvisande av faktura från medlemmen som åtgärdat felet.
- IN Garanti gäller inte om medlemsföretaget har försatts i konkurs.