Hoppa till innehåll
Rensa söktext och filter

Observera att du behöver logga in som medlem för att kunna ta del av allt innehåll.

Ämnen
Innehållstyper
Årtal

93 träffar

  1. Du är skyldig att avråda och samråda

    Webbsida Du ska samråda och vid behov avråda konsumenten, annars finns det risk för att du har inte rätt till ersättning för det du utfört och att konsumenten kan göra gällande fel i entreprenaden.
  2. Du är bunden av offerten under acceptfristen

    Webbsida Du som entreprenör är bunden av din offert under den så kallade acceptfristen.
  3. Avtala om garantier, om du vill

    Webbsida I de flesta fall finns det inte någon lagstadgad garanti, utan det är upp till dig om du vill erbjuda garanti eller inte.
  4. Avtala om tiden för betalning

    Webbsida Se till att avtala om tiden för betalning om du inte vill behöva vänta med fakturering tills tjänsten som helhet är utförd.
  5. Var tydlig och ha alltid skriftliga avtal

    Webbsida För att undvika tvist är det viktigt att du är så tydlig som möjligt och ser till att ha skriftliga avtal.
  6. Informera konsumenten om alternativ tvistelösning

    Webbsida Du som entreprenör är skyldig att informera konsumenten om alternativ tvistelösning.
  7. Skyldighet att informera konsumenten om ångerrätt

    Webbsida Vad är ångerrätt? Om du exempelvis utför en renovering eller säljer en vara till en konsument, kan konsumenten ha en lagstadgad ångerrätt för det köpet. Om det är så måste du ge konsumenten
  8. Ditt avtal med konsumenten styrs av tvingande lag

    Webbsida När du utför installationsarbeten åt en privatperson i samband med nybyggnationer, ombyggnationer eller reparationer är det normalt sett konsumenttjänstlagen som gäller för er avtalsrelation.
  9. Entreprenadjuridik

    Webbsida Här kan du som installatör hitta information, nyheter och hjälpmedel inom entreprenadjuridik som du kan ha nytta av i din verksamhet. Här finns också material som riktar sig till den som anlitar en installatör.
  10. Behöver jag specificera fakturan?

    Fråga Fråga: Jag har slutfört ett arbete hemma hos en privatperson och fakturerat för det, men min kund invänder nu att hon inte tänker betala fakturan förrän jag har specificerat den. Hon säger att hon har rätt att hålla inne med betalningen till dess att hon fått en specificerad faktura enligt konsumenttjänstlagen, stämmer det?
Föregående sida Du är på sidan 7 av 10 Nästa sida